@article{oai:cur-ren.repo.nii.ac.jp:00001109, author = {小出, 琢磨 and 城戸, 康彰 and Koide, Takuma and Kido, Yasuaki}, issue = {18}, journal = {中国学園紀要, Journal of Chugokugakuen}, month = {Jun}, note = {本稿では,「ミドルマネジメント(以下,ミドル)調査」から現代の日本企業においてミドルに期待される役割を捉え,人材育成の問題を考える。外部環境の変化が大きいことから,ミドルには人材育成の期待が高まっている(金井1991;蔡1997;小方・谷口2011;周,2014;小出,2018)。中でも,部下のコーチングが育成方法として最も重視されているが,実施されている研修などを見ると効果をあげているとはいえない。そこで,われわれは,コーチングやポジティブ組織行動論の考え方に基づき「人材育成の個別性」の概念を提示する。そして,ミドルに求められる新たな役割として,「人材育成の個別性」を用いて個を強め,競争優位性や組織能力の形成につなげることの重要性を指摘する。 This study is to grasp the roles of middle managers in Japanese firms based on the results of Middle Management Survey and to explore their Human Resource Development issues. Recent rapid environmental changes compel middle managers to promote their subordinates’ development. Although coaching methods are in particular regarded as effective development method, the survey results indicate they do not demonstrate expected effects. Then, we propose the concept of “Individuality in Human Resource Development”, examining coaching methods and positive organizational behavior. We finally suggest it is important for middle managers, as their new roles, to enhance individual capability and to build firm’s competitive advantages and organizational capability, putting “Individuality in Human Resource Development” into practice.}, pages = {183--191}, title = {ミドルマネジメントに求められる人材育成の個別性}, year = {2019}, yomi = {コイデ, タクマ and キド, ヤスアキ} }